Praktik Jual Beli Vape Bekas Berperspektif UU Perlindungan Konsumen dan Fikih Muamala

S Nuriega, Moh Karim

Abstract


The aim of this study is to understand how is the practice of buying and selling used vapes in the Facebook group "Vapor Surabaya"? and the perspectives of Fiqh Muamalah and the Consumer Protection Law No. 8 Year 1999 relate to the buying and selling of used vapes in the Facebook group "Vapor Surabaya". This research adopts a field research method with a descriptive qualitative approach. The data sources include primary and secondary sources obtained through interviews and documentation with sellers and buyers in the online Facebook group "Vapor Surabaya Community." The findings reveal that the practice of buying and selling used vapes in the Facebook group "Vapor Surabaya" is conducted through transactions within the Facebook group and continued through personal chats. However, this practice does not comply with Fiqh Muamalah due to the presence of elements of uncertainty (gharar) and represents a form of deceptive trade (tadlis), where there is a discrepancy in information that leads to losses for the buyers. Furthermore, the practice of buying and selling used vapes in the Facebook group "Vapor Surabaya" does not fully comply with the Consumer Protection Law No. 8 Year 1999 as it fails to include required information as mandated by the law.

 

Keywords: Consumer Protection Law; Fikih Muamalah, Vape, Facebook


Full Text:

PDF

References


Adi, F. K. (2021). Perspektif Jual Beli Online dalam Perspektif Hukum Islam dan KUHPerdata. Lisyabab : Jurnal Studi Islam dan Sosial, 2(1), 91–102. https://doi.org/10.58326/jurnallisyabab.v2i1.66

Adi, P., & Siregar, S. (2019). Keabsahan Akad Jual Beli Melalui Internet Ditinjau Dari Hukum Islam. Jurnal EduTech, 5(1).

Ajir, D. (2022). Fikih Perbandingan Tentang Syarat Dan Rukun Jual Beli serta Relevansinya dengan Jual Beli Modern. Risalah Iqtisadiyah: Journal of Sharia Economics, 1(1), 35–46. https://doi.org/10.59107/ri.v1i1.16

Fauzi, A. (2019). Jual Beli Pakaian Bekas dalam Perspektif Fikih Muamalah Iqtishodiyah. Iqtishodia: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(2), 235–267. https://doi.org/10.35897/iqtishodia.v4i2.245

Giantika, G. G. (2019). Pemanfaatan Blog Pribadi Di Instagram Sebagai Media Komunikasi Parenting (Studi Deskriptif Kualitatif Akun Instagram @annisast). Jurnal Komunikasi, 10(1), 1–9. https://doi.org/10.31294/jkom.v10i1.4707

Halimatus, S. N. (2021). Perlindungan Konsumen Terhadap Praktik Jual Beli Barang Kadaluwarsa Yang Tidak Dapat Dikembalikan. Jurnal Hukum Bisnis Islam2021, 11(02).

Hamsah, M. A. (2019). Efektivitas Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen Terhadap Jual Beli Dengan Sistem Transaksi Elektronik (E-Commerce) (Vol. 21, Nomor 2).

Hasil wawancara tentang Pengambilan Gambar Postingan Grup Komunitas Vapor Surabaya dengan Arya Pratama sebagai penjual vape, 10 April 2023

Hasil wawancara tentang Pengambilan Gambar Postingan Grup Komunitas Vapor Surabaya dengan Beta Tester sebagai penjual vape, 10 April 2023

Hasil wawancara tentang Hak dan Kewajiban Jual Beli dengan Vincentius Kurnia sebagai penjual vape, 11 April 2023

Hasil wawancara tentang Hak dan Kewajiban Jual Beli dengan Beta Tester sebagai penjual vape, 11 April 2023

Hasil wawancara tentang Pembeli Liquid Bekas Di Grup Komunitas Vapor Surabaya dengan Azgar Chairin sebagai pembeli vape, 12 April 2023

Hasil wawancara tentang Pembeli Liquid Bekas Di Grup Komunitas Vapor Surabaya dengan Adam Straw Hats sebagai pembeli vape, 12 April 2023

Hasil wawancara tentang Pembeli Liquid Bekas Di Grup Komunitas Vapor Surabaya dengan Ghuroh Putra sebagai pembeli vape, 12 April 2023

Rouabhia, M., Alanazi, H., Park, H. J., & Gonçalves, R. B. (2019). Cigarette Smoke and E-Cigarette Vapor Dysregulate Osteoblast Interaction With Titanium Dental Implant Surface. Journal of Oral Implantology, 45(1), 2–11. https://doi.org/10.1563/aaid-joi-D-18-00009

Sakti, L., & Adityarani, N. W. (2020). Tinjauan Hukum Penerapan Akad Ijarah Dan Inovasi Dari Akad Ijarah Dalam Perkembangan Ekonomi Syariah Di Indonesia. Jurnal Fundamental Justice, 1(2), 39–50. https://doi.org/10.30812/fundamental.v1i2.900

Shohih, H., & Setyowati, R. (2021). Perspektif Hukum Islam Mengenai Praktik Gharar Dalam Transaksi Perbankan Syariah. Dialogia Iuridica: Jurnal Hukum Bisnis dan Investasi, 12(2), 69–82. https://doi.org/10.28932/di.v12i2.3323

Sholikhatin, S. A., Fitrianingsih, W., & Dhiyaulhaq, S. (2021). Pelatihan Digital Marketing Bagi Anggota Nasyiatul Aisyiyah Purbalingga Dalam Menghadapi Era Pasar Global Dan Pengembangan Industri Kreatif. Selaparang Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(3), 849. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i3.5395

Tousiya, S. M., & Surahman, M. (2022). Tinjauan Fikih Muamalah dan UU No. 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen terhadap Transaksi Jual Beli Dropshipping pada Marketplace X. Jurnal Riset Ekonomi Syariah, 1(2), 94–103. https://doi.org/10.29313/jres.v1i2.493

Yunus, M., Hamdani, F. F. R. S., & Shofia, G. K. (2018). Tinjauan Fikih Muamalah Terhadap Akad Jual Beli Dalam Transaksi Online Pada Aplikasi Go-Food. Amwaluna: Jurnal Ekonomi dan Keuangan Syariah, 2(1), 135–146. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v2i1.3363


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.